Nicolae COMAN
- compozitor şi profesor -
(n. 23.02.1936 Bucureşti – m. 27.10.2016 Bucureşti)
Pentru alte surse CLICK AICI!

     Studiile muzicale le–a început în Bucureşti (1947) cu Mihail Jora (teorie – solfegiu, armonie) şi Florica Musicescu (pian), continuându –le la Cons. Bucureşti (1953 – 1959) cu Mihail Jora şi Leon Klepper (compoziţie), Victor Iusceanu (teorie – solfegiu), Paul Constantinescu (armonie), Zeno Vancea (contrapunct), Tudor Ciortea (forme muzicale), Alfred Mendelsohn (orchestraţie), George Breazul (istoria muzicii),Emilia Comişel (folclor), Mansi Barberis (canto auxiliar), Ovidiu Drimbă (pian).
     Cercetător ştiinţific la Institutul de folclor din Bucureşti (1960 – 1963), asistent (1963 – 1969), lector (1969 – 1990); conferenţiar (1990 – 1992) şi profesor (din 1992) la catedra de armonie şi compoziţie la Cons. Bucureşti. A publicat studii şi articole în: MUZICA, REVISTA DE FOLCLOR, ROMÂNIA LITERARĂ, etc. A scris versuri pentru lucrări vocale, corale şi vocal – simfonice. A tradus librete de operă, poeme şi poezii din lirică universală. A susţinut conferinţe, prelegeri, concerte – lecţii, comunicări ştiinţifice, emisiuni radiofonice şi de televiziune. A făcut parte din jurii naţionale ale unor concursuri muzicale.
     A fost distins cu Premiul Uniunii Compozitorilor (1969).

     MUZICĂ VOCAL – SIMFONICĂ: CHEMAREA PĂCII (1968), cantată lirică pentru orchestră de cameră, solişti, cor mixt şi cor de copii, versuri de Nina Cassian şi Nicolae Coman, p. a. Arad, 3 XII 1978, Fil.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: CONCERT PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ (1959, rev. 1984), p.a. Oradea, 11 VI 1984, Fil., Miron Raţiu.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: 10 PIESE PENTRU PIAN (1954 – 1975) (Cuprinde: SCHERZO I, II; 5 BUCOLICE; PIESELE I – III), Bucureşti, Litogr. Conservatorului, 1977; piesa HIRTENWIESE în: RUMÄNISCHE KLAVIERMINIATUREN FÜR KINDER UND JUGENDLICHE, Leipzig, Edit. Peters, 1976; SONATA I – A PENTRU PIAN, (1956); SONATA PENTRU VIOARĂ ŞI PIAN (1957); SONATA II – A PENTRU PIAN (1958); ORA VECHE (1970), piesă pentru pian, în: NEUE RUMÄNISCHE KLAVIERMUSIK, Vol. 2, Köln, Edit. H. Gerig, 1971 (DIE ALTE STUNDE); PIESĂ PENTRU PIAN (1974), în: REPERTORIU INSTRUMENTAL I – PIESE PENTRU PIAN DE COMPOZITORI ROMÂNI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979; CÂNTEC PASTORAL PENTRU PIAN (1974), în: RUMÄNISCHE KLAVIERMINIATUREN FÜR KINDER UND JUGENDLICHE, Leipzig, Edit. Peters, 1976; PEISAJ (1974), MINIATURĂ PENTRU PIAN, în: MICI PIESE ROMÂNEŞTI PENTRU PIAN, Caiet IV, Bucureşti, Litogr. Conservatorului, 1978; BURLESCA PENTRU PIAN (1980), REZONANŢE MIORITICE (1980), piesă pentru vioară şi pian; PATRU PIESE PENTRU PIAN IX – XII (1983); MONOSONATĂ PENTRU VIOLONCEL SOLO (1984).
     
     MUZICĂ VOCALĂ: PATRU CÂNTECE PE VERSURI DE TUDOR ARGHEZI (1955 – 1958), pentru voce şi pian (Cuprinde: ZĂPADA – 1955; ADORMITA – 1957; OM CU OM – 1958; LUMINĂ LINĂ – 1958); OGLINDIRI (1956 – 1976), ciclu de 9 lieduri pentru voce şi pian, versuri de Mariana Dumitrescu (Cuprinde: NICIODATĂ – 1956, în: CULEGERE DE LIEDURI DE COMPOZITORI ROMÂNI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1967; SUFLETELE FÂNTÂNILOR – 1957, în: CULEGERE DE LIEDURI DE COMPOZITORI ROMÂNI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1967; MAREA PRIMĂVARĂ – 1958; MAREA RĂSFRÂNTĂ – 1958; OGLINDIRE – 1967; ÎNTOARCERE – 1968, traducere în franceză de Liana Mihail, în: 8 LIEDURI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971; STEAUA POLARĂ – 1969, traducere în franceză de Liana Mihail, în: 8 LIEDURI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971; CÂNTEC DE ZORI – 1971; ETERNUL FEMININ – 1976); DOUĂ CÂNTECE PE VERSURI DE MIHAI EMINESCU (1958), pentru voce şi pian (LA STEAUA; TRECUT – AU ANII); VÂRSTA DE BRONZ (1958), şapte cântece pentru bariton şi cvartet de coarde, versuri de Nicolae Coman (Cuprinde: VÂRSTA DE BRONZ; CASCADA; ÎNTRUPAREA EVEI; POTIRUL; CÂNTAREA CÂNTĂRILOR; ALB; PECETEA LINIŞTII); VOBISCUM (1959), pentru voce gravă, flaut şi pian, versuri de George Bacovia; CERCURI (1959), pentru voce medie şi pian, versuri de Ralph Cheyney; TREI CÂNTECE PE VERSURI DE CARL SANDBURG (1967 – 1969), pentru voce şi pian (Cuprinde: PIERDERI – 1967; VÂNTUL PE DRUM – 1969; IARBA – 1969, în: 8 LIEDURI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971, ST – ECE 01646); 8 LIEDURI PENTRU VOCE ŞI PIAN (1969), versiune în limbile franceză şi română (Liana Mihail), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971 (Cuprinde: SOMNOLENŢĂ – versuri de Sapho; CÂNTEC – versuri de Sapho, în limba română de Al. Andriţoiu şi Dimos Rendis; FATA NEMĂRITATĂ – versuri de Sapho, în limba română de Al. Andriţoiu şi Dimos Rendis; SONET XLIV – Michelangelo, în limba română de C. D. Zeletin; TOAMNĂ – Rainer Maria Rilke, în limba română de Al. Philippide; IARBA – C. Sandburg, în limba română de A. E. Baconski; ÎNTOARCERE – Mariana Dumitrescu; STEAUA POLARĂ – Mariana Dumitrescu); POST MORTEM (1969), pentru voce medie şi pian, versuri de Ion Pillat; DOUĂ LIEDURI PE VERSURI DE RAINER MARIA RILKE (1969 – 1980), pentru voce medie şi pian (TOAMNĂ – 1969, în: 8 LIEDURI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971; CEAS SOLEMN – 1980); METAMORFOZELE CERULUI (1970 – 1975), ciclu de 8 cântece pentru soprană, clarinet şi pian, versuri de Giuseppe Ungaretti, versiune românească de Nicolae Coman (Cuprinde: AMURG; COVOR; ASTĂ SEARĂ; NOAPTE DE MAI; TĂCERE ÎNSTELATĂ; FRUMOASA NOAPTE; TRANDAFIRI ÎN FLĂCĂRI; DIMINEAŢĂ (ST – ECE 01646); DOUĂ CÂNTECE DE ION BRAD (1971 – 1980), pentru bariton – bas şi pian (TERRA MATER – 1971; INSCRIPŢIE – 1980); ANEMONA CE DOMNEA PESTE MĂRI (1975), pentru voce şi pian, versuri de Robert Desmos; TĂRÂM (1977), pentru voce şi pian, versuri de Vasile Nicolescu; UMBRE (1980), pentru voce şi pian, versuri de Joszef Attila; CALIGRAFIE (1980), pentru voce şi pian, versuri de Ghiorghios Seferis; ÎNĂLŢARE (1980), pentru voce şi pian, versuri de Dumitru Popescu; S – AU APRINS TRUNCHIURILE (1983), pentru mezzosoprană şi pian, versuri de Ioanna Tsatsos, în româneşte de Ion Brad şi Aurel Rău; A COBORÂT DESPĂRŢIREA (1983), pentru mezzosoprană şi pian, versuri de Ioanna Tsatsos, în româneşte de Ion Brad şi Aurel Rău; ADĂ – MI FLOAREA SOARELUI (1983), pentru voce medie şi pian, versuri de Eugenio Montale, versiune românească de A. E. Baconski; NEW YORK (1983), pentru bas şi pian, versuri de Odgan Nash, versiune românească de Nicolae Coman (AN NOU); Le dernier počme (1984), pentru soprană şi pian, versuri de Robert Desmos, în româneşte de Nicolae Coman (ULTIMUL POEM); DOUĂ LIEDURI PE VERSURI DE EMILY DICKINSON (1984), pentru voce gravă şi pian, versiune românească de Şt. Augustin Doinaş şi Veronica Porumbacu (NEMIŞCAT E SUFLETUL CARE…; SUNT NIMENI! CINE EŞTI); PATRIA (1984), pentru voce medie şi pian, versuri de Emil Botta; ŞI DACĂ … (1984), pentru soprană şi pian, versuri de Mihai Eminescu; ŰBER ALLEN GIPFELN IST RUH (1984), pentru soprană şi pian, versuri de Wolfgang Goethe; 16 CÂNTECE PENTRU VOCE ŞI PIAN, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1987. Traduceri din şi în limba franceză de Nicolae Coman (Cuprinde: CÂNTEC DE ZORI – Mariana Dumitrescu; ETERNUL FEMININ – Mariana Dumitrescu; S – AU APRINS TRUNCHIURILE – Ioanna Tsatsos; A COBORÂT DESPĂRŢIREA – Ioanna Tsatsos; CALIGRAFIE – Ghiorghios Seferis; L' ANEMÔNE QUI REGNAIT SUR LA MER – Robert Desmos; LE DERNIČRE POČME – Robert Desmos; NEMIŞCAT E SUFLETUL CARE… - Emily Dickinson; ERNSTE STUNDE – Rainer Maria Rilke; ADĂ – MI FLOAREA SOARELUI - Eugenio Montale; ÎNALŢARE – Dumitru Popescu; TERRA MATER – Ion Brad; TĂRÂM – Vasile Nicolescu; PATRIA – Emil Botta).
     
     MUZICĂ UŞOARĂ: NUMELE EI (1973), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; PODUL MIRABEAU (1973), pentru voce şi pian, versuri de Guillaume Apollinaire; CÂNTEC DE TOAMNĂ (1974), pentru voce şi pian, versuri de Paul Verlaine; CULORILE TOAMNEI (1974), pentru voce şi pian, versuri de George Călinescu; CUM TOTUL TRECE (1974), pentru voce şi pian, versuri de Rainer Maria Rilke; ARMONII DE DOR (1975), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; NU – I AŞA ?, (1975), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; LA UNISON CU MAREA (1975), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; RING DE CRISTAL (1975), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; UN VERS DE DOR (1975), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1980; ZBOR DE NOAPTE (1977), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; CÂNTEC (1977), pentru voce şi pian, versuri de Nichita Stănescu; FĂ – MĂ FRUMOS (1980), pentru voce şi pian, versuri de Ion Brad; POVESTE LIRICĂ (1982), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; MURMUR (1982), pentru voce şi pian, versuri de Giuseppe Ungaretti; SĂRUTĂ – MĂ (1982), pentru voce şi pian, versuri de Ion Brad; NU CREDEAM (1984), pentru voce şi pian, versuri de Mihai Eminescu; UN SEMN DE TANDREŢE (1984), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; DIN CARTEA TOAMNEI (1984), piesă instrumentală; ANĂ, OCHII TĂI DE DOR (1984), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; UN SIMPLU TANGO (1984), piesă instrumentală; UN COR DE PACE (1984), piesă instrumentală; DOAR NOI DOI (1985), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman; O PRIMĂVARĂ A SPERANŢELOR (1985), pentru voce şi pian, versuri de Nicolae Coman.
     
     MUZICOLOGIE: ELEMENTE DE CREAŢIE POPULARĂ ÎN CVARTETUL NR. 1 DO MAJOR (ÎNCHINAT PĂCII) DE ION DUMITRESCU, în: REV.FOLC., Bucureşti, nr. 3 – 4, 1969; DESPRE UNELE ASPECTE ALE LIMBAJULUI ARMONIC ÎN LIEDUL ROMÂNESC CONTEMPORAN, în: MUZICA, Bucureşti, 16, nr. 1, 1976; INTERFERENŢE ALE MUZICII CU LITERATURA ŞI ALTE ARTE, în: MUZICA, Bucureşti, 17, nr. 8, 1977.
     
     EDIŢII CRITICE: MARIA TĂNASE. CÂNTECELE MELE, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1962; PIESE PENTRU PIAN DE COMPOZITORI ROMÂNI CONTEMPORANI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979.
     B I B L I O G R A F I E:
     
     LIEDURI DE NICOLAE COMAN, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 21 (335), 23 V 1969; Dogaru, Anton. LUCRĂRI DE NICOLAE COMAN, în: MUZICA, Bucureşti, 10, nr. 6, 1970; Cosma, Viorel. MUZICIENI ROMÂNI. LEXICON, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1970; Vartolomei, Luminiţa. EDUCAŢIA PRIN ARTĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 11 (1479), 14 III 1975; Peicu – Moldovan, Adriana. EMINESCU ŞI LIEDUL ROMÂNESC, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI, Vol. 1, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979; Sava, Iosif şi Vartolomei, Luminiţa. DICŢIONAR DE MUZICĂ, Bucureşti, Edit. Ştiinţ. Encicl., 1979; Petra – Besacopol, Carmen. CREAŢII ROMÂNEŞTI. "METAMORFOZELE CERULUI” PENTRU SOPRANĂ, CLARINET ŞI PIAN DE NICOLAE COMAN, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 10 – 11, 1980; Popovici, Doru. NUANŢE MUZICALE. NOUL ROMANTISM, în: INF.BUC., Bucureşti, 28, nr. 8639, 15 VII 1981; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI, Vol. 2, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1981; C. Costin. PAUL POPESCU – NICOLAE COMAN – DANA BORŞAN, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 1 𔃀, 1982; Sava, Iosif şi Rusu, Petru. ISTORIA MUZICII UNIVERSALE ÎN DATE, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1983; Vit, Petr. SKADATELÉ RMUNSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKV, Praga, Hudebni odeěleni Divadelniho ústavu, 1985; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI, Vol. 2, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1987; Cosma, Oct. Lazăr. UNIVERSUL MUZICII ROMÂNEŞTI …, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1995; Sava, Iosif şi Vartolomei, Luminiţa. MICĂ ENCICLOPEDIE MUZICALĂ, Craiova, Edit. Aius, 1997.



     Viorel COSMA, Muzicieni din România. Lexicon, vol.2, 1999

UCMR