Pascal BENTOIU
- compozitor, muzicolog, critic muzical şi estetician -
(n. 22.04.1927 Bucureşti – m. 21.02.2016 Bucureşti)
Pentru alte surse CLICK AICI!

     Studiile muzicale le-a urmat în Bucureşti (1943 – 1948) cu Mihail Jora (armonie, contrapunct, orchestraţie, compoziţie), Faust Nicolescu (teorie-solfegiu), Vasile Filip (vioară), Theophil Demetriescu (pian). Paralel a urmat şi Facultatea de Drept din Bucureşti (1945 – 1947).
     Cercetător ştiinţific la Institutul de Folclor din Bucureşti (1953 – 1956). Preşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (1990 – 1992). A scris studii, eseuri, cronici muzicale, articole, recenzii, note critice, în: MUZICA, STUDII DE MUZICOLOGIE, REVISTA DE FOLCLOR, LUCEAFĂRUL, CONTEMPORANUL, ASTRA (Braşov), TRIBUNA (Cluj- Napoca), ROMÂNIA LIBERĂ, SCÂNTEIA, ROMÂNIA LITERARĂ, REVUE ROUMAINE etc. A susţinut conferinţe, prelegeri, comunicări ştiinţifice, concerte-lecţii, emisiuni de radio şi televiziune. A făcut parte din jurii naţionale de concursuri muzicale. A realizat culegeri de folclor şi transcrieri.
     A fost distins cu Premiul de Stat (1964), PREMIUL INTERNAŢIONAL ITALIA al Radioteleviziunii Italiene (RAI) din Roma (1968), Ordinul Meritul Cultural, cls. III-a (1969, 1971), Premiul internaţional GUIDO VALCARENGHI din Roma (1970), PREMIILE ACADEMIEI ROMÂNE (1974, 1987), Premiile Uniunii Compozitorilor (1971, 1975, 1978, 1979, 1980, 1983, 1985, 1987, 1990, 1992, 1994), Marele premiu al Uniunii Compozitorilor (1992), Ordinul „Serviciul Credincios" în grad de Mare ofiţer (2000), titlurile de DOCTOR HONORIS CAUSA al Universităţii de Muzică din Bucureşti (1995), Academia de Muzică „GH. DIMA" din Cluj (2001), Central College din Pella/Iowa, SUA (2001) şi Universitatea de Artă GEORGE ENESCU din Iaşi (2004).

     MUZICĂ DE TEATRU: NUNTA LUI FIGARO de Beaumarchais (1955); FÂNTÂNA BLANDUZIEI de Vasile Alecsandri (1955); FEMEIA ÎNDĂRĂTNICĂ, de William Shakespeare (1956); CYRANO DE BERGERAC de Edmond Rostand (1957); HAMLET de William Shakespeare (1958); SOLDATUL SVEJK de Karel Hašek (1958); BURGHEZUL GENTILOM de Molière (1960); CEI DOI TINERI DIN VERONA de William Shakespeare (1960); OCEANUL de Aleksandr Stein (1961); POVESTE DIN IRKUTSK de Vasili Arbuzov (1962); A FUGIT UN TREN de Ştefan Iureş şi Ira Vrabie (1963), muzică pentru păpuşi, după romanul lui Gianni Rodari; ORESTIA de Eschil (1964); POVESTE DE IARNĂ de William Shakespeare (1964); DRUMUL PIPERULUI – MAGELLAN de Costel Popovici (1964), muzică pentru păpuşi; AMORUL DOCTOR, op. 15 (1964), operă comică într-un act, libretul de Pascal Bentoiu după piesa lui Molière, prem. Bucureşti, 23.XII.1966 Opera Română, Mircea Popa, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1970 (voce şi pian); AMNARUL de Ştefan Lenkisch (1965), muzică pentru păpuşi după povestirea lui Chr. Andersen; IPHIGENIA ÎN AULIS de Euripide (1966); VIFORUL de Barbu Ştefănescu- Delavrancea; VRĂJITORUL DIN OZ de Iordan Chimet (1967), muzică pentru păpuşi după piesa lui L. Frank-Baum; ROMEO ŞI JULIETA de William Shakespeare (1967), CALIGULA de Albert Camus (1968); JERTFIREA IPHIGENIEI, op. 17 (1968), operă radiofonică, libretul de Alexandru Pop şi Pascal Bentoiu după piesa lui Euripide, p.a. Bucureşti, IX.1968, Radio- Bucureşti (ECE 0388 UCMR/SRR); HAMLET op. 18 (1969), operă în 2 acte, libretul de Pascal Bentoiu după piesa lui William Shakespeare, p.a. concert: Bucureşti, 19.XI.1971, Fil., prem. Marsilia (Franţa), 26.IV.1974, Opéra Municipal, Reynald Giovaninetti, regia Margarita Wallmann; VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de W. Shakespeare (1969).
     
     MUZICĂ VOCAL-SIMFONICĂ: CÂNTEC NOU (1962), pentru soprană şi orchestră, versuri de Ion Horea, p.a. Bucureşti, 1962, Fil., Mircea Basarab.
     
     MUZICĂ SIMFONICĂ: UVERTURĂ DE CONCERT, op. 2 (1948, rev. 1959), p.a. Bucureşti, 1964, Orchestra RTV, Liviu Ionescu; CONCERT NR. 1 PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ, op. 5 (1954), p.a. Bucureşti, 1957, Orch. Cinematografiei, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1960; SUITĂ ARDELENEASCĂ, op. 6 (1955), p.a. Bucureşti, 1957, Orchestra RTV (Cuprinde: ÎNVÂRTITA; JIENEASCA; DE-A LUNGU; DANŢU); LUCEAFĂRUL, op. 7 (Eminesciana I) (1957), poem simfonic inspirat după poemul lui Mihai Eminescu, p.a. Bucureşti, 1958, Orchestra RTV, Alfred Alessandrescu, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1965; CONCERT PENTRU VIOARĂ ŞI ORCHESTRĂ, op. 9 (1958), p.a. Bucureşti, 1962, Fil., Mircea Cristescu, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1963 (vioară şi pian), 1966 (partitura generală) (ECE 0248; H.T. 5325); IMAGINI BUCUREŞTENE, op. 10 (1959), trei mişcări simfonice, p.a. Bucureşti, 1959, Orchestra RTV, Iosif Conta (Cuprinde: ŞANTIERE; GRĂDINI; STADION), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1972; CONCERT NR. 2 PENTRU PIAN ŞI ORCHESTRĂ, op. 12 (1960), p.a. Bucureşti, 1963, Orchestra RTV, Iosif Conta, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1969 (ECE 0248; Melodia – URSS 016585 – 86; H.T. 5325); SIMFONIA NR. 1, op. 16 (1965), p.a. Bucureşti, 24.IX.1966, Fil., Mircea Basarab, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1967; SIMFONIA NR. 2, op. 20 (1974), p.a. Bucureşti, 9.X.1975, Bucureşti, Orchestra RTV, Iosif Conta, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; SIMFONIA NR. 3, op. 22 (1976), p.a. Bucureşti, 8.II.1979, Fil., Mircea Cristescu, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1981; EMINESCIANA III, op. 23 (1976), concert pentru orchestră, p.a. Bucureşti, 24.V.1977, Orchestra RTV, Iosif Conta, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1979; SIMFONIA NR. 4, op. 25 (1978), p.a. Bucureşti, 25.X.1979, Orchestra RTV, Iosif Conta, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1982; SIMFONIA NR. 5, op. 26 (1979), p.a. Bucureşti, 7.XI.1980, Orchestra RTV, Paul Popescu, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1983 (ST-ECE 02327; Attaca Babel 9264-3, OCD 116); SIMFONIA NR. 6 „CULORI", op. 28 (1985), p.a. Cluj-Napoca, 28.III.1987, Fil., Cristian Mandeal (Cuprinde: NEGRU; ROŞU; VERDE; GALBEN; ALBASTRU; ALB); SIMFONIA NR. 7 „VOLUME", op. 29, (1986), p.a. Timişoara, 18.X.1986, Fil., Remus Georgescu; SIMFONIA NR. 8 „IMAGINI", op. 30 (1987) (Cuprinde: VERGILIUS; DANTE; SHAKESPEARE; GOETHE; EMINESCU), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1996, p.a. Bucureşti, 1992, Fil., Horia Andreescu; CONCERT PENTRU VIOLONCEL ŞI ORCHESTRĂ, op. 31 (1989), p.a. Satu Mare, 1992, Fil., Corneliu Dumbrăveanu.
     
     MUZICĂ DE FILM: CINCI OAMENI LA DRUM (1962), regia Mihai Bucur şi Gabriel Bartha.
     
     MUZICĂ DE CAMERĂ: SONATĂ PENTRU PIAN, op. 1 (1947, rev. 1957); CVARTET DE COARDE NR. 1, op. 3 (1953), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1974 (ST-ECE 01405); SONATĂ PENTRU PIAN ŞI VIOARĂ, op. 14 (1962), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1964, idem în: PIESE PENTRU VIOLINĂ ŞI PIAN DE COMPOZITORI ROMÂNI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1966, idem Bucureşti, Litogr. Conservatorului, 1978 (ECE 0457; H.C. 5325); CVARTET DE COARDE NR. 2 AL „CONSONANŢELOR", op. 19 (1973), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1976 (ST-ECE 01405); CVARTET DE COARDE NR. 3, op. 27 a. (1980), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1986; CVARTET DE COARDE NR. 4, op. 27 b. (1981), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1986; CVARTET DE COARDE NR. 5, op. 27 c. (1982), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1986 (ST –ECE 02327); CVARTET DE COARDE NR. 6, op. 27 d. (1982), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1986.
     
     MUZICĂ CORALĂ: TE SLĂVESC PE TINE, PĂRINTE (1981), cor mixt, text liturgic după Matei (ELCD – 136; EDC 212).
     
     MUZICĂ VOCALĂ: 4 CÂNTECE PE VERSURI DE ŞT. O.IOSIF. op. 4 (1953), pentru bas şi pian (Cuprinde: VESELIE; MI-E DOR; DOINĂ; APRIL), Bucureşti, ESPLA, 1955; EMINESCIANA II – TREI SONETE, op. 8 (1958), pentru soprană şi pian, Bucureşti, Litogr. Conservatorului, 1978; CINCI CÂNTECE PE VERSURI DE NINA CASSIAN, op. 11 (1959), soprană şi pian (Cuprinde: POEMA ŞI MAREA; OBÂRŞII; DESPRE RĂZBOI; FRUMOASĂ EŞTI; VICTORIE), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1960 (nr. 1, 3 şi 5), 1962 (nr. 2), (EMCD 01); 4 CÂNTECE PE VERSURI DE MIHAI BENIUC, op. 13 (1961), pentru mezzo-soprană şi pian, în: ALBUM DE LIEDURI DE COMPOZITORI ROMÂNI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1964 (nr. 2); GELOZIE (1962), pentru bas şi pian, versuri de George Topârceanu; FLĂCĂRI NEGRE, op. 21 (1974), ciclu de 7 cântece pentru tenor şi pian, versuri de Alexandru Miran (Cuprinde: OGLINDA; DULCE AŞTEPTARE; MONADA; DOARME FECIOARA; LAVA DE GHIAŢĂ; ALEGEREA LEMNULUI; MAI ESTE CALE), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1978; INCANDESCENŢE, op. 24 (1977), ciclu de 4 cântece pe versuri de Alexandru Miran (Cuprinde: CUNOAŞTEREA; PIATRĂ PESTE PIATRĂ; M-AM DESPRINS; DE CE ?), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1978; INTEGRALA LIEDURILOR op. 8, op. 11, op. 21 şi op. 24 (Disc EMCD 01).
     
     EDIŢII CRITICE: TRIO ÎN LA MINOR de George Enescu. Descifrare, transcriere. Bucureşti, Edit. Muzicală, 2005.
     
     ORCHESTRAŢII: ŞASE CÂNTECE ŞI-O RUMBĂ, OP. 12 DE MIHAIL JORA, (1970), p.a. Bucureşti, 11.III.1971, Orchestra RTV, Emanuel Elenescu (Cuprinde: CÂNTEC DE DOR; CÂNTEC DE VESELIE; CÂNTEC DE LEAGĂN; CÂNTEC DE BAL; CÂNTEC DE DRAGOSTE; COLINDĂ; RUMBA LA MOŞI); SIMFONIA NR. 5 de George Enescu (1995), Bucureşti, Edit. Muzicală, 2005, p.a. Bucureşti, 1996, Orch. Naţ. Radio, Horia Andreescu (Casa Radio Buc. – 2003; CD – Radio 001); SIMFONIA NR. 4 de George Enescu (1996), Bucureşti, Edit. Muzicală, 2005, p.a. 1997, Fil., Cristian Mandeal (Edit. Casa Radio – 2003); ŞAPTE CÂNTECE DE CLÉMENT MAROT / SEPT CHANSONS DE C.M. (1998), voce şi orchestră; ISIS de George Enescu (1999), Bucureşti, Edit. Muzicală, 2005, p.a. Bucureşti. 9.XII.1999, Fil., Cristian Mandeal; ANDANTE RELIGIOSO de George Enescu (2001), pentru 8 violonceli şi 4 contrabaşi, p.a. Bucureşti, 17.IX.2001, Cello-bassissimo, Marin Cazacu.
     
     ETNOMUZICOLOGIE, ESTETICĂ: 100 JOCURI DIN ARDEAL, Bucureşti, ESPLA, 1955 (în colaborare); CÂTEVA CONSIDERAŢIUNI ASUPRA RITMULUI ŞI NOTAŢIEI MELODIILOR DE JOC ROMÂNEŞTI, în: REV. FOLC., Bucureşti, nr. 1 – 2, 1956; MUZICA POPULARĂ CA IZVOR AL CREAŢIEI PROGRAMATICE ŞI CU TEXT, în: MUZICA, Bucureşti, 9, nr. 1, 1959; CÂTEVA ASPECTE ALE ARMONIEI ÎN MUZICA POPULARĂ DIN ARDEAL, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, nr. 8, 1962 şi nr. 5, nr. 7, 1963, idem în: STUD. MUZICOL., Bucureşti, nr. 1, 1965; MIHAIL JORA, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 7, 1964, idem în: STUD. MUZICOL., Bucureşti, nr. 2, 1966; PROBLEME ACTUALE ALE MUZICII, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 49 (947), 4.XII.1964; IMAGINE ŞI SENS. Eseu asupra fenomenului muzical, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971 (Ed. I), 1973 (Ed. II), idem în limba franceză 1979; DESCHIDERI SPRE LUMEA MUZICII. Culegere de articole şi eseuri, Bucureşti, Edit. Eminescu, 1973; GÂNDIREA MUZICALĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1975; CAPODOPERE ENESCIENE, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1984 (Ed. I), 1999 (Ed. II); ASPECTS DU MONUMENTAL DANS L'OEUVRE D'ENESCO, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 1, 1990, idem în: ASPETTI DEL MONUMENTALE NELL'OPERA DI ENESCU în: „DANUBIO, UNA CIVILTA MUSICALE", vol. IV, Monfalcone, 1994; DESPRE MIHAIL JORA – GÂNDURI, AMINTIRI (centenar Jora), în: MUZICA, nr. 4, 1991, idem în: MIHAIL JORA. STUDII ŞI DOCUMENTE, Buc., 1995; GEORGES ENESCO – ARTHUR HONEGGER (CORRESPONDANCE), în: MUZICA, nr. 2, 1992; UN MANUSCRIT D'ENESCO (CORRESPONDANCE AVEC BERNARD GAVOTY), în: MUZICA, nr. 3, 1994; DESPRE SIMFONIA A 5-A A LUI GEORGE ENESCU, în: MUZICA, nr. 4, 1996; GEORGE ENESCU – SIMFONIILE NETERMINATE, în: MUZICA, nr. 1, 1998; ISIS de George Enescu, în: MUZICA, nr. 3, 1999; a. OEDIPE: L'OBRA I L'EPOCA, b. A L'ENTORN D'OEDIPE, în catalană, cu traducere engleză, în: „TEMPORADA D'OPERA: 2002 - 2003", AMICS DEL LICEU, Barcelona, 2002.
     
     Creaţia muzicală şi ştiinţifică a lui Pascal Bentoiu ilustrează fără echivoc demersul unui muzician-gânditor modern care pornind de la tradiţia universală şi românească a ajuns la partituri şi exegeze de muzicologie singulare în peisajul artei contemporane. Opera „Hamlet" şi volumul „Capodopere enesciene" de pildă, reprezintă pietre de hotar pentru şcoala muzicală naţională de azi, revelatoare pentru forţa creatoare a unui reprezentant de seamă al culturii muzicale româneşti. Comparat cu Alban Berg (Antoine Goléa) în domeniul teatrului liric şi cu Anton Bruckner (Anatol Vieru) în muzica simfonică, Pascal Bentoiu rămâne indiscutabil unul din compozitorii români cei mai ataşaţi de George Enescu, a cărui creaţie din ultima perioadă de sinteză a dezvoltat-o în chip original. A abordat aproape toate genurile şi formele muzicale, manifestând o preferinţă evidentă faţă de teatru, cvartet şi simfonie. Meticulos, exigent, riguros în metoda personală de lucru, Pascal Bentoiu şi-a conturat precis sistemul de elaborare creatoare (serii de cvartete, de simfonii) convins fiind de complementaritatea expresiei, de unitatea de gândire şi stil a etapei de creaţie. Astfel, primele cinci simfonii se grupează pe viziuni filosofice, pe problematici de adâncime a mesajului, de dezbatere a ideilor majore ce frământă omul contemporan (lucrările ce poartă numere impare, 1, 3 şi 5) sau dimpotrivă pe sentimente de esenţă explozivă, de luminozitate, de bună dispoziţie (nr. 2 şi 4). Un proces interior şi mai elaborat se profi lează cu Simfoniile nr. 6, 7 şi 8, legate de artele surori – pictura, arhitectura, poezia („Culori", „Volume", „Imagini"). Este interesant de observat că Pascal Bentoiu – în ciuda unităţii de expresie – refuză identitatea de formă (în timp ce „Simfonia nr. 6" dispune de şase secţiuni, cea purtând nr. 7 se reduce doar la două mişcări). Viziunea unitară deplină a compozitorului şi-a aflat poate reuşita certă în ciclul de 4 cvartete de coarde, grupate de altfel de autor sub acelaş număr de opus 27. În ciuda acestui „sistem" personal de laborator creator, în procesul de maturizare, de afirmare profesională a lui Pascal Bentoiu se descifrează trei etape: una preponderent instrumentală şi concertantă (op. 1 – 14), alta esenţial dramatică (op. 15 – 18) şi în sfârşit, ultima precumpănitor simfonică şi camerală (op. 19 – 30). Este interesant de remarcat faptul că, deşi compozitorul a evoluat ca limbaj sonor, gândire muzicală etc., totuşi nu s-a dezis o clipă de la principiile sale fundamentale de viziune artistică. Melodia – trăsătura substanţială a întregii sale creaţii – domină partiturile. Armonia se mişcă în raport cu conţinutul, de la consonanţă până la disonanţă, de la tonalism şi modalism până la atonalism. Un loc caracteristic, de un rafinament artistic excepţional (poate cel mai apropiat de condeiul enescian), revine timbrelor. Numai analizând scriitura minuţioasă a partiturilor se relevă paleta coloristică de o infinită fantezie a compozitorului. („Simfonia nr. 6" solicită în acest sens un desen de peniţă al interpreţilor în jocul surprinzător al nuanţelor timbrale, gândite uneori până la cele mai subtile registre optime ale fiecărui instrument). În privinţa „materiei prime" la care apelează Pascal Bentoiu se poate afirma că merge la exploatarea tuturor surselor (folclor, jazz, muzică uşoară etc.). Se pare totuşi că întâlnirea timpurie cu melosul popular i-a oferit compozitorului nu numai o gândire modală, o pronunţată mobilitate ritmică, o predilecţie pentru puritatea timbrelor, ci şi o independenţă a mijloacelor de expresie a căror diversitate se simte de la o lucrare la alta. Fără a face din folclor sursă de pitoresc, Pascal Bentoiu a sublimat creaţia populară până la acel ethos autohton, remarcat cu deosebire de auditorii şi presa de peste hotare. Altă experienţă profesională determinantă i-a conferit-o teatrul. Cele peste 30 de muzici de scenă realizate în decurs de un deceniu şi jumătate i-au ascuţit simţul teatral şi i-au sugerat dimensiunea sonoră a cuvântului (este adevărat că piesele lui Euripide, Eschil, Shakespeare, Molière, Camus, pregătindu-i calea acelei partituri de excepţie, opera „Hamlet"). Dramaturgul muzical stăpâneşte cu virtuozitate cele mai eterogene substanţe (în „Amorul doctor" nu ocoleşte structurile ritmice moderne, muzica uşoară, citatul şi parafraza din partituri consacrate muzicii universale, jazzul), precum şi formele clasice (de la tema cu variaţiuni, passacaglie, fugă, până la simfonie). Paginile orchestrale de sine stătătoare, deşi deţin funcţii dramatice, poartă valenţele simfonismului. Ceva mai mult: operele sunt gândite ca ample simfonii, iar leitmotivele devin teme şi structuri tematice supuse procesului de dezvoltare simfonică. Este o viziune modernă, originală, în teatrul muzical românesc, aşa cum „Jertfirea Iphigeniei" marchează prima operă radiofonică autohtonă din istoria muzicii noastre. Poate că printre priorităţile ce şi le poate revendica Pascal Bentoiu se numără şi preludiul coral „a cappella" din „Hamlet" şi fuga pentru percuţie din aceiaşi lucrare. Chiar şi numai aceste elemente componistice singulare îi acordă compozitorului un loc aparte în contextul şcolii noastre contemporane. Activitatea de muzicologie, critică şi estetică muzicală conturează personalitatea unui creator original al condeiului, al artistului cu idei personale (adeseori şocante, greu de acceptat, exclusiviste). Exigenţa şi fermitatea criticii sale muzicale l-au impus pe Pascal Bentoiu – în ciuda restrânsei sale activităţi în presă – printre exegeţii de înaltă probitate profesională. Se simte în estetica sa („Gândirea muzicală", „Imagine şi sens") tendinţa de relevare a ideilor de compozitor, a experienţei de creator, adeseori unele pagini îmbrăcând forma de pledoarie a propriei concepţii de mânuitor al sunetelor. Spiritul de analiză se împleteşte armonios cu originalitatea concluziilor estetice („Capodopere enesciene"). Contribuţia personală la dezvăluirea partiturilor lui George Enescu marchează un moment de maturitate atât al autorului, cât şi a muzicologiei româneşti actuale. Timp de peste un deceniu şi-a consacrat cercetările în arhiva Muzeului Naţional „George Enescu" descoperind lucrări necunoscute, refăcând şi completând manuscrise incomplete ale maestrului, reuşind să amplifice imaginea prea restrânsă a compozitorului de odinioară. Muzician de larg orizont estetic şi profesional, Pascal Bentoiu – departe de a-şi fi rostit ultimul cuvânt – se situează în primele rânduri ale personalităţilor româneşti de anvergură universală.
     B I B L I O G R A F I E:
     
     A. ARTICOLE LEXICOGRAFICE. Cosma, Viorel. COMPOZITORI ŞI MUZICOLOGI ROMÂNI. Mic lexicon, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1965; ENTIKLOPEDICESKI MUZÎLCANÎI SLOVAR. Redactat de B. C. Steinpress şi I. M. Iampolski, Moscova, 1966; Seeger, Horst. MUSIKLEXIKON, Vol. 1 şi 2, Leipzig, VEB Deutscher Verlag für Musik, 1966; Gatti, Guido M. – Basso, Alberto. LA MUSICA. DIZIONARIO I (A-K), Torino, Unione Tipografico- Editrice, 1968; Cosma, Viorel. MUZICIENI ROMÂNI. LEXICON, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1970; Chioreanu, Aurora – Rădulescu, Gheorghe (coordonatori). MIC DICŢIONAR ENCICLOPEDIC, Bucureşti, Edit. Encicl., 1972; Rieman, Hugo. MUSIKLEXIKON. ERGÄNZUNGSBAND. PERSONENTEIL. Herausgegeben von Carl Dahlhaus, Mainz, B. Schott's Söhne, 1972 (vol. 1, A-K); Frank, Paul-Altmann, Wilhelm. KURZGEFAßTES TONKÜNSTLER- LEXIKON, Vol. 1 (A-K), Wilhelmshaven, Heinrichshofen's Verlag, 1974; Cosma, Viorel. WHO'S WHO?, în: Trib. Rom., Bucureşti, nr. 47, 1.X.1974; SOCHLMANS MUSIKLEXIKON, Vol. 1 (A-Campos), Stocholm, Sochlmans Förlag AB, 1975; Berindei, Mihai. DICŢIONAR DE JAZZ, Bucureşti, Edit. Ştiinţ. Encicl., 1976; BAKER'S BIOGRAPHICAL DICTIONARY OF MUSIC. Sixth Edition. Revised by Nicolae Slonimsky, Londra, Collier, Macmillan Publishers, 1978; MIC DICŢIONAR ENCICLOPEDIC, Bucureşti, Edit. Ştiinţ. Encicl., 1978; Pedigo, Alan. INTERNATIONAL ENCYCLOPEDIA OF VIOLIN-KEYBOARD SONATES AND COMPOSER BIOGRAPHIES, Booneville, Arriaga Publications, 1979; Sava, Iosif şi Vartolomei, Luminiţa. DICŢIONAR DE MUZICĂ, Bucureşti, Edit. Ştiinţ. Encicl., 1979; Cosma, Viorel – Bentoiu, Pascal. THE NEW GROVE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS, Londra, Macmillan, 1980; Seeger, Horst. MUSIKLEXIKON-PERSONEN A – Z, Leipzig, VEB Deuscher Verlag für Musik, 1981; WHO'S WHO IN EUROPE, DICTIONNAIRE BIOGRAFIQUE, Vol. 5, Waterloo, (Belgia), Servi-Tech, 1983; Smolka, Jaroslav. MALÁ ENCYCLOPEDIE HUDBY, Praga, Editio Supraphon, 1983; Vit, Petr. SKLADATELÉ RUMUNSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY, Praga, Hudebné oddeleni Divadelniho ústavu, 1985; MIC DICŢIONAR ENCICLOPEDIC, Bucureşti, Edit. Ştiinţ. Encicl., 1986; DICTIONNAIRE BIOGRAPHIQUE EUROPÉEIN. 8 – Edition, 1989 – 1990, Waterloo, Editions Database, 1989; Brockhaus-Riemann. MUSIKLEXIKON. Driter Band (L-Q), Mainz, Edit. Schott/München, Edit. Piper, 1989; Cosma, Viorel. MUZICIENI DIN ROMÂNIA. Lexicon Vol. 1 (A-C), Bucureşti, Edit. Muzicală, 1989; WHO'S WHO IN THE WORLD, Cambridge, International Biographical Center, 1990; Baker, Theodore/Slonimsky, Nicholas. DICTIONNAIRE BIOGRAPHIQUE DES MUSICIANS. Vol. 1 (A-G), Paris, Editions Bouquins et Robert Laffont, 1991; Manea, Ion. ROMÂNI ÎN ŞTIINŢA ŞI CULTURA OCCIDENTALĂ. ENCICLOPEDIE, Davis, Edit. ARA Publications, 1992;Anderson, Iulian. CONTEMPORARY COMPOSERS, Chicago and London, St. James Press, 1992; Stanley, Sadie – coordonator. THE NEW GROVE DICTIONARY OF OPERA, Londra, Edit. Macmillan, 1992; Stanley, Sadie. THE NEW GROVE DICTIONARY OF OPERA, Vol. 3, London, Edit. Macmillan, 1992; Ionescu, Şerban N. WHO WAS WHO IN TWENTIETH CENTURY ROMANIA, Boulder, Edit. Columbia, University Press, New York, 1994; Avram, Mioara. DICŢIONAR ENCICLOPEDIC ILUSTRAT (DEI), Chişinău, Edit. Canter, 1999; Vignal, Marc. DICTIONNAIRE DE LA MUSIQUE. Nouvelle Edition, Paris, Edit. Larousse- Bordas, 1999; Heister, Hanns–Werner şi Sparrer Walter-Wolfgang. KOMPONISTEN DER GEGENWART. Losenblatt-Lexikon, München, 1999; DIE MUSIK IN GESCHICHTE UND GEGENWART, Kassel/Stuttgart, Bärenreiter Verlag und J.B. Metzler, 1999 (Vol. 1 – 1 – Bac); Trocan, Lelia şi Cârţu, Emil. ENCICLOPEDIE DE MUZICĂ UNIVERSALĂ. MEMENTO PENTRU DISCOFILI (de la muzica barocă la cea contemporană), Bucureşti, Edit. Enciclopedică, 2000; Goléa, Antoine şi Vignal, Marc. Larousse. DICŢIONAR DE MARI MUZICIENI. Traducere şi completări privind compozitorii români de Oltea Şerban-Pârâu, Bucureşti, Edit. Univers-Enciclopedic, 2000. B. ARTICOLE BIO-BIBLIOGRAFICE: Popovici, Doru. CREAŢII ALE TINERILOR COMPOZITORI. PASCAL BENTOIU: PATRU CÂNTECE PE VERSURI DE ŞT. O. IOSIF, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 11, 1956; Hoffman, Alfred. CONCERTUL TINERILOR COMPOZITORI, în: ROM. LIB., Bucureşti, 16, nr. 4 116, 3.I.1958; Rădulescu, Mihai. TEME MAJORE. PASCAL BENTOIU: POEMUL SIMFONIC "LUCEAFĂRUL”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 19 (605), 16.V.1958; Albulescu, Horia/Hoffman, Alfred/. CONCERT DE MUZICĂ DE CAMERĂ ROMÂNEASCĂ, în: ROM. LIB., Bucureşti, 16, nr. 4 327, 7.IX.1958; Hoffman, Alfred. CONCERTUL CORULUI ŞI ORCHESTREI RADIO, în: ROM. LIB., Bucureşti, 17, nr. 4 618, 19.VIII.1959; Brumaru, Ada. NOI CREAŢII ROMÂNEŞTI CU TEMATICĂ CONTEMPORANĂ. LUCRĂRI SIMFONICE. PASCAL BENTOIU: "BUCUREŞTI 1959” – TREI MIŞCĂRI SIMFONICE, în: MUZICA, BUCUREŞTI, 9, nr. 10, 1959; Brumaru, Ada. LIEDURI PE VERSURI DE POEŢI CONTEMPORANI, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 11 (700), 11.III.1960; Firca, Liliana şi Firca, Gheorghe. CREAŢII ROMÂNEŞTI. CONCERTUL NR. 2 PENTRU PIAN DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 13, nr. 1, 1963; Popovici, Doru. LIRISM, TRADIŢIE, ÎNNOIRE (Pe marginea unor lucrări de Pascal Bentoiu), în: TRIBUNA, Cluj- Napoca, 7, nr. 17 (325), 25.IV.1963; Voicu, Ioana. PASCAL BENTOIU, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 46 (892), 15.XI.1963; Hoffman, Alfred. CONCERT DE MUZICĂ ROMÂNEASCĂ, în: ROM. LIB., Bucureşti, 21, nr. 5, 1950, 3.XII.1963; Tomescu, Vasile. PASCAL BENTOIU, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr.33 (931), 14.VIII.1964; Pandelescu, J. V. şi Georgescu, Smaranda. INTERVIURI. DIVERSITATEA STILURILOR ŞI GENURILOR ÎN MUZICA ROMÂNEASCĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 30, 23.VII.1965; ÎN LUCRU LA NAŢIONAL CLUJEAN. IFIGENIA ÎN AULIS, … Pascal Bentoiu, în: TRIBUNA, Cluj, 9, nr.50 (463), 16.XII.1965; Berger, Georg Wilhelm. GHID PENTRU MUZICA INSTRUMENTALĂ DE CAMERĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1965; Gavrilă, Silviu. CONCERT INAUGURAL LA FILARMONICĂ, în: CONTEMPORANUl, Bucureşti, nr. 39 (1.042), 30.IX.1966; Firca, Gheorghe. DESCHIDEREA STAGIUNII. SIMFONIA I-A DE PASCAL BENTOIU ÎN PRIMĂ AUDIŢIE, în: MUZICA, Bucureşti, 16, nr. 11, 1966; Cosma, Viorel. LA T.O.B. PREMIERA OPEREI”AMORUL DOCTOR”, în: INF. BUC., Bucureşti, 14, nr. 4 161, 27.XII.1966; Hoffman, Alfred. DOUĂ NOI OPERE ROMÂNEŞTI, în: ROM. LIB., Bucureşti, 25, nr. 6 911, 6.I.1967; Pandelescu, J.V. MUZICA. OPERA "AMORUL DOCTOR”, în: MAGAZIN, Bucureşti, 11, nr. 483, 7.I.1967; Gheciu, Radu. NOUA TINEREŢE A OPEREI BUFE. ALĂTURI DE "O NOAPTE FURTUNOASĂ”, "AMORUL DOCTOR”, în: SCÂNTEIA, Bucureşti, 36, nr. 7 (214), 7.I.1967; Brumaru, Ada. PREMIERĂ LA OPERĂ. "AMORUL DOCTOR”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 2 (1.057), 13.I.1967; Sbârcea, George. 3 PREMIERE DE OPERE ROMÂNEŞTI, în: SCÂN. TIN., Bucureşti, 23, nr. 5 521, 18.II.1967; Constantinescu, Grigore. CREAŢII NOI. OPERA "AMORUL DOCTOR” DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 17, nr. 2, 1967; Gheciu, Radu. PASCAL BENTOIU: "L'AMOUR MÉDECIN", în: REVUE ROUMAINE, Bucureşti, nr. 4, 1967; Sbârcea, George. DISCUL. CONCERTELE LUI PASCAL BENTOIU, în: MAGAZIN, Bucureşti, 11, nr. 505, 10.VI.1967; Popescu-Deveselu, V. „AMORUL DOCTOR" ŞI „O NOAPTE FURTUNOASĂ", în: MUZICA, Bucureşti, 17, nr. 10, 1967; Ulici, Laurenţiu. CU PASCAL BENTOIU DESPRE: O OPERĂ, UN PREMIU ŞI MUZICA RADIOFONICĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 42 (1 149), 18.X.1968; Codreanu, Petre. PREMIUL I LA FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE. OPERA RADIOFONICĂ "JERTFIREA IFIGENIEI” DE PASCAL BENTOIU, în: SCÂNTEIA, Bucureşti, 38, nr. 7 862, 21.X.1968; Sava, Iosif. PASCAL BENTOIU. PREMIUL RADIOTELEVIZIUNII ITALIENE, în: TRIBUNA, Cluj- Napoca, 12, nr. 44, 31.X.1968; Răsvan, Constantin. DIALOG CU PASCAL BENTOIU DESPRE OPERA RADIOFONICĂ "JERTFIREA IFIGENIEI”, în: CRONICA, Iaşi, 3, nr. 44 (143), 2.XI.1968; Cosma, Viorel. FILARMONICA GEORGE ENESCU DIN BUCUREŞTI (1868-1968), Bucureşti, Edit. Filarmonicii, 1968; Răsvan, Constantin. CRONICA ARTELOR. „JERTFIREA IFIGENIEI" DE PASCAL BENTOIU, în: CRONICA, Iaşi, 3, nr. 44, 2.XI.1968; Rep. PASCAL BENTOIU DESPRE: "PRIX ITALIA” ŞI "JERTFIREA IFIGENIEI”, în: ROM. LIT., Bucureşti, 1, nr.5, 7.XI.1968; Dumitrescu, Iancu. PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIT., Bucureşti, 2, nr. 17, 24.IV.1969; Lungu, Florian. O OPERĂ ROMÂNEASCĂ LA B.B.C., în: ROM. LIT., Bucureşti, 2, nr. 21, 22.V.1969; Răsvan, Constantin. ANCHETA "MUZICA ROMÂNEASCĂ LA ORA MARILOR RĂSPUNDERI”, în: ASTRA, Braşov, 4, nr. 8 (39), 1969; Pandelescu, J. V. „JERTFIREA IFIGENIEI", în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 5, 30.I.1970; P. /opescu/ - D./eveselu/, Vl./adimir/. CĂRŢI-REVISTE-DISCURI. … OPERA RADIOFONICĂ "JERTFIREA IFIGENIEI, în: SCIA, Bucureşti, Tom. 17, nr. 1, 1970; Sava, Iosif. MUZICALĂ. CU PASCAL BENTOIU DESPRE O OPERĂ PREMIATĂ LA MILANO, în: SCÂN. TIN., Bucureşti, nr. 6 650, 6.X.1970; "HAMLET”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 41, 9.X.1970; SUCCES COMPONISTIC ROMÂNESC, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 8, 131, 13.XII.1970; Anghelescu, Gh. P. PASCAL BENTOIU: "EXPRESIA SONORĂ SE FĂUREŞTE ÎN LUPTĂ CU MATERIALUL”, în: ROM. LIT., Bucureşti, 27, nr. 6, 4.III1971; Reporter. 5 MINUTE CU PASCAL BENTOIU, în: TRIBUNA, Cluj, 15, nr. 10, 11.III.1971; Firca, Gheorghe. MUSIQUE. PASCAL BENTOIU OU LE MODERNE „CLASIQUE", în: REVUE ROUMAINE, Bucureşti, 25, nr. 4, 1971; Codreanu, Petre. ÎN PRIMĂ AUDIŢIE LA ATENEU. „HAMLET" O VASTĂ MEDITAŢIE ÎN TERMENI MUZICALI IMPRESIONANŢI, în: INF. BUC., Bucureşti, 10, nr. 5673. 22.XI.1971; Hoffman, Alfred. OPERA „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIB., Bucureşti, 29, nr. 8426, 25.XI.1971; R.S. MUZICĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIT., Bucureşti, 4, nr. 48 (164), 25.XI.1971; Constantinescu, Gabriela; Caraman – Fotea, Daniela; Constantinescu, Grigore şi Sava, Iosif . GHID DE OPERĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1971; Constantinescu, Grigore. PRIMĂ AUDIŢIE „HAMLET", în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 48 (1307), 26.XI.1971; Dumitrescu, Iancu. CRONICA, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 51, 26.XI.1971; Tomescu, Vasile. CRONICA MUZICALĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: SCÂNTEIA, Bucureşti, nr. 8984, 30.XI.1971; Dumitrescu, Iancu. PASCAL BENTOIU: „IMAGINE ŞI SENS", în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 53, 10.XII.1971; Cosma, Viorel. SEMNIFICAŢIILE ŞI IMPLICAŢIILE UNEI PRIME AUDIŢII, în: INF. BUC., Bucureşti, 19, nr. 5690, 11.XII.1971; Pintér, Lajos. PASCAL BENTOIU UJ OPERÁJÁNAK HANGVERSENY BEMUTATÓJA (Premiera de concert a operei lui Pascal Bentoiu), în: ELÖRE, Bucureşti, 15.XII.1971; Tomescu, Vasile. MUZICALĂ. PASCAL BENTOIU: „IMAGINE ŞI SENS", în: SCÂNTEIA, Bucureşti, nr. 9025, 12.I.1972; Gheciu, Radu. LECTURI. „IMAGINE ŞI SENS", în: INF. BUC., Bucureşti, 19, nr. 5722, 19.I.1972; Caranica, Fulea, M. CARTEA MUZICALĂ. PASCAL BENTOIU. „IMAGINE ŞI SENS", în: TRIBUNA, Cluj-Napoca, nr. 3 (787), 20.I.1972; Popovici, Doru. PASCAL BENTOIU: „IMAGINE ŞI SENS", în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 4 (1315), 21.I.1972; Stan, Radu. PLATTENCHRONIK, în: RUMÄNISCHE RUNDSCHAU, Bucureşti, 26, nr. 3, 1972; Tomescu, Vasile. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 22, nr. 1 (230), 1972; VIAŢA MUZICALĂ. OPERA „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 22, nr. 1 (230), 1972; Tomescu, Vasile. LIVRES. „IMAGE ET SENS" PAR PASCAL BENTOIU, în: ATENEU, Bacău, 9, nr. 4 (93), 1972; O NOUĂ AFIRMARE A MUZICII ROMÂNEŞTI, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 22 (1437), 24.V1974; Codreanu, Petre. STUDIOUL CONSERVATORULUI. UN SPECTACOL SPIRITUAL, în: INF. BUC., Bucureşti, 20, nr. 6012, 26.XII.1972; Dogaru, Anton. UN TRIUMF AL OPEREI ROMÂNEŞTI: „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: ASTRA, Braşov, nr. 12, 1972; Hoffman, Alfred. MUZICĂ-MUZICOLOGIE. CRONICA VIEŢII MUZICALE, în: SCIA, Bucureşti, Tom. 19, nr. 2, 1972; Pandelescu, J.V. CARTEA DE ARTĂ. PASCAL BENTOIU: „SINTEZE", în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 42 (1405), 12.X.1973; Grigorescu, Olga. DE ARTĂ. PASCAL BENTOIU. „DESCHIDERI SPRE LUMEA MUZICII", în: SCÂNTEIA, Bucureşti, 43, nr. 9729, 22.XII.1973; Teusch, Karl. URAUFFÜHRUNG IN MARSEILLE. AUS DEN KRITIKEN ZU PASCAL BENTOIUS OPER „HAMLET", în: NEUER WEG, Bucureşti, 26, nr. 7795, 1.VI.1974; Vartolomei, Luminiţa. „CVARTETUL CONSONANŢELOR" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 24, nr. 1 (254), 1974; E./lian/, E./dgar. INAUGURAREA CONCERTELORCOLOCVII ALE FILARMONICII, în: MUZICA, Bucureşti, 24, nr. 2 (255), 1974; Constantinescu, Grigore. OPERE CONTEMPORANE. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 24, nr. 3 (256), 1974; Abel, Jean. PREMIÈRE MONDIALE. VENDREDI Á L'OPÉRA. CE QUE VOUS DEVEZ SAVOIR SUR „HAMLET" DE BENTOIU, în: LE PROVENÇAL, Marsilia, 22.IV.1974; Abel, Jean. CINQ MINUTES AVEC … MARGHERITA WALLMANN QUI MET EN SCÉNE „HAMLET" (DE PASCAL BENTOIU) CRÉE DEMAIN SOIR Á L'OPÉRA, în: LE PROVENÇAL, Marsilia, 25.IV.1974; Stevens, David. OPERA IN MARSEILLES. THE DURABILITY AND RICHNESS OF „HAMLET", în: HERALD TRIBUNE, Londra, 30.IV.1974; Lonchampt, Jacques. PREMIÉRE ABSOLUE Á L'OPÉRA DE MARSEILLE. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: LE MONDE, Paris, 31, nr. 9110, 30.IV.1974; Abel, Jean. „HAMLET" DE BENTOIU Á L'OPÉRA: UNE GRANDE RÉUSSITE, AUDA- CIEUSE AVEC INTELLIGENCE ET GOUT, în: LE PROVENÇAL, Marsilia, 27.IV.1974; Clarendon [B. Gavoty]. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: LE FIGARO, Paris, 148, nr. 9214, 2.V.1974; MARSEILLE: RUMÄNISCHE „HAMLET" – OPER, în: DIE BÜHNE, Viena, nr. 189, VI.1974; Mayer, Tony. OUR CRITICS ABROAD MARSEILLE, în: OPERA, Londra, vol. 25, nr. 8, 1974; PASCAL BENTOIU „HAMLET" IM REPERTOIRE. SPIELZEITERÖFFNUNG AN DER BUKARESTER OPER, în: NEUER WEG, Bucureşti, 26, nr. 7902, 5.X.1974; Constantinescu, Grigore. ASPECTE ALE COMEDIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI ILUSTRATE DE OPERA „AMORUL DOCTOR" DE PASCAL BENTOIU, în: STUD. MUZICOL., Vol. 10, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1974; Pintér, Lajos. PASCAL BENTOIU HAMLETJE A ROMÁN OPERA SZINPADÁN (Hamlet de Pascal Bentoiu pe scena Operei Române), în: ÚJ ÉLET, Târgu-Mureş, 1975; Bureriu, Lucian. „ORPHEU", în: ORIZONT, Timişoara, 26, nr. 38, 19.IX.1975; Onicescu, Radu. „SUFLU NOU, IDEI NOI, IEŞIRE DIN LÂNCEZEALĂ", în: FLACĂRA, Bucureşti, 24, nr. 30, 27.IX.1975; Constantinescu, Grigore. ACTUALITATEA CULTURALĂ. PREMIERA DE ASEARĂ LA OPERA ROMÂNĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: INF. BUC., Bucureşti, 23, nr. 6858, 27.IX.1975; ACCENTE. UN EVENIMENT, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 39, 26.IX.1975; Popovici, Doru. REMARQUES SUR LA MUSIQUE D'OPÉRA ROUMAINE CONTEMPORAINE, în: MUZICA, Bucureşti, 25, nr. 9 (276), 1975; Popovici, Doru. O VALOROASĂ OPERĂ ROMÂNEASCĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIB., Bucureşti, 33, nr. 9623, 2.X.1975; Dumitrescu, Iancu. MUZICA. OPERA, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 252, 3.X.1975; Vartolomei, Luminiţa. SCENA LIRICĂ. SPECTACOLUL DE IDEI. „HAMLET" LA OPERA ROMÂNĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 40, 3.X.1975; Tomescu, Vasile. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU PE SCENA OPEREI ROMÂNE. CRONICA MUZICALĂ, în: SCÂNTEIA, Bucureşti, 45, nr. 10302, 4.X.1975; R.S. MUZICĂ. „HAMLET", în: ROM. LIT., Bucureşti, 8, nr. 41, 9.X.1975; Kessler, Klaus. AUFTAKT MIT „HAMLET". UBERLEGUNGEN ZU EINER ERSTAUFFÜHRUNG VON PASCAL BENTOIU AN DER BUKARESTER OPER, în: NEUER WEG, Bucureşti, 27, nr. 8209, 4.X.1975; C. Costin. MUZICĂ. LIMBAJUL MARILOR MITURI, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 18, nr. 40, 4.X.1975; Popovici, Alina. CULTURĂ. O VALOROASĂ PREMIERĂ LA OPERA ROMÂNĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: SCÂNT. TIN., Bucureşti, 31, nr. 8201, 3.X.1975; Constantinescu, Grigore. MUZICĂ. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 4, nr. 71, 15.X.1975; Sorescu, Marin. IAR „HAMLET"…, în: ROM. LIT., Bucureşti, 8, nr. 42, 16.X.1975; Pintér, Lajos. „HAMLET"… , în: UTUNK, Cluj-Napoca, 1975; Anghelescu, Dan. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: CRONICA, Iaşi, 10, nr. 48 (513), 28.XI.1975; Elian, Edgar. PE TEME DE CREAŢIE. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 25, nr. 11 (278), 1975; Herman, Vasile. FORMĂ ŞI STIL ÎN MUZICA ROMÂNEASCĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; Vartolomei, Luminiţa. VIAŢA MUZICALĂ. PRIME AUDIŢII. SIMFONIA A II-A DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 25, nr. 12, 1975; Firca, Gheorghe. NOUVELLES MUSICALES DE ROUMANIE. GÂNDIREA MUZICALĂ DE PASCAL BENTOIU (Edit. Muzicală, 1976), în: MUZICA, Bucureşti, 26, nr. 5 (284), 1976; Elian, E. SEARĂ DE LIEDURI LA OPERA ROMÂNĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 26, nr. 6 (285), 1976; Auneanu, Manole. CONSEMNĂRI. REPERE ALE STAGIUNII (II), în: INF. BUC., Bucureşti, 23, nr. 7101, 12.VII.1976; D.S. [Dan Scurtulescu]. „HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 26, nr. 10 (289), 1976; Berger, Wilhelm Georg. MUZICA SIMFONICĂ MODERNĂ-CONTEMPORANĂ 1930 – 1950. Vol. 4, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1976; Cosma, Octavian Lazăr. DRAMATURGIA OPEREI CONTEMPORANE ROMÂNEŞTI. „AMORUL DOCTOR" DE PASCAL BENTOIU, în: Stud. Muzicol., Vol. 11, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1976; Bentoiu, Pascal. MUZICĂ. DUPĂ „HAMLET … „, în: ROM. LIT., Bucureşti, 9, nr. 6, 5.II.1976; Arion, George. DREPTATE PENTRU „HAMLET", în: FLACĂRA, Bucureşti, 25, nr. 37, 16.IX.1976; Ulmu, Bogdan. TEATRU. OPERA CA TEATRU, în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 19, nr. 39 (752), 25.IX.1976; Dogaru, Anton. MUZICĂ, PASCAL BENTOIU: „GÂNDIREA MUZICALĂ", în: ROM. LIT., Bucureşti, 10, nr. 6, 10.II.1977; CREAŢII REPREZENTATIVE ALE MUZICII NOASTRE ACTUALE, în: ROM. LIB., Bucureşti, 35, nr. 10145, 7.VI.1977; Drăgulescu, Theodor. CREAŢII ROMÂNEŞTI. „EMINESCIANA III" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 27, nr. 9 (300), 1977; Peicu-Moldovan, Adriana. EMINESCU ŞI LIEDUL ROMÂNESC, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; De Rossi. STORIA DELL'OPERA, Torino, Unione Tipografica Editrice Torinese, 1977; Berger, Wilhelm Georg. MUZICA SIMFONICĂ CONTEMPORANĂ. 1950 – 1970, Vol. 5, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1977; Arion, George. MUZICA TÂNĂRĂ. DE CE TREBUIE IUBITĂ OPERA „HAMLET", în: FLACĂRA, Bucureşti, 27, nr. 39, 28.IX.1978; Vartolomei, Luminiţa. ORIENTATIONS ACTUELLES DANS LA COMPOSITION, în: LA ROUMANIE D'AUJOURD'HUI, Bucureşti, nr. 10, 1978; Mihăilescu, Cristian. DISCUL, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 420, XII.1978; Vartolomei, Luminiţa. CONVORBIRE CU COMPOZITORUL PASCAL BENTOIU. GÂNDIREA MUZICALĂ CONTEMPORANĂ, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 2 (1679), 12.I.1979; Codreanu, Petre. ATHENAEUM. CONTEMPORARY ROMANIAN OPERA, în: ROMANIA TODAY, Bucureşti, nr. 2 (291), 1979; Vartolomei, Luminiţa. LES QUATUORS DE PASCAL BENTOIU SUR DISQUE, în: REVUE ROUMAINE, Bucureşti, 33, nr. 2, 1979; Hoffman, Alfred. MUZICĂ. MUZICA ROMÂNEASCĂ DE IERI ŞI DE AZI, în: ROM. LIT., Bucureşti, 12, nr. 10, 8.III.1979; R.S. MUZICĂ. PREMIERE ALE MUZICII ROMÂNEŞTI, în: ROM. LIT., Bucureşti, 12, nr. 11, 15.III.1979; Avakian, Dumitru. SIMFONIA A III-A DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 3 (318), 1979; Din revista MUSIK UND GESELLSCHAFT, nr. 6/1979; MUZICA ROMÂNEASCĂ NOUĂ DE CAMERĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 9 (324), 1979; Drăgulescu, Theodor. FESTIVALUL INTERNAŢIONAL " GEORGE ENESCU " A VIII-A EDIŢIE. "SIMFONIA A III-A " DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 10 (325), 1979; Dumitrescu, Iancu. DINCOLO DE CONVENŢIONAL, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 465, 2.XI.1979; Constantinescu, Grigore. FILE DE STAGIUNE 3. ÎN PRIMĂ AUDIŢIE SIMFONICĂ, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 8, nr. 170, 1.XII. 1979; Georgescu, Adrian. INTERVIURI. CONVORBIRE CU PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 29, nr. 11-12 (326 – 327), 1979; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI, Vol. 1, Bucureşti, Edit. Muzicală,1979; (L. V.) R. P. BULGARIA, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 14, 4.IV.1980; Mihăilescu, Cristian. CRONICA MUZICALĂ. PORTRET DE COMPOZITOR: PASCAL BENTOIU, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 26, 27.VI.1980; Constantinescu, Grigore. INTEGRALA LIEDURILOR LUI PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, Bucureşti, 30, nr. 9 (336), 1980; Stoianov, Carmen. PRIME AUDIŢII: " SIMFONIA A V-A " DE PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIT., Bucureşti, 14, nr. 8, 19.II.1981; Niculescu, Mihaela. " HAMLET ", în: MUZICA, Bucureşti, 31, nr. 10 (349), 1981; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI, Vol. 2, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1981; Wallmann, Margarita. PRIDVOARELE CERULUI. Cu o postfaţă de Bernard Gavoty. Traducere de Adriana Vlad /Annie Bentoiu/, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1981; Cosma, Octavian Lazăr. DRAMATURGIA OPEREI CONTEMPORANE ROMÂNEŞTI "HAMLET" DE PASCAL BENTOIU, în: STUD. MUZICOL., Vol. 16, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1981; Popovici, Doru. CONSECVENŢĂ, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 593, 16.IV.1982; Pelearcă, Ion. ÎNTÂLNIRI CU COMPOZITORII, în: MUZICA, Bucureşti, 32, nr. 5 (356), 1982; Georgescu, Adrian. PREZENŢE ROMÂNEŞTI, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 601, 11.VI.1982; Pandelescu, Jean-Victor. LIEDURI ROMÂNEŞTI ÎN PRIMĂ AUDIŢIE. Un interpret valoros: Nicolae Secăreanu (1954), în: J. V. PANDELESCU. ÎNSEMNĂRILE UNUI CRITIC MUZICAL, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1982; Filip, Vasile. DIN AMINTIRILE UNOR INTERPREŢI ROMÂNI. SCRISOARE DESCHISĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1982; Lowens, Irving. NEWS FROM BUCHAREST, în: OPERA NEWS, Londra, 1982; Pandelescu, Jean-Victor. CREAŢII AUTOHTONE LA RADIOTELEVIZIUNE (1965), în: J. V. PANDELESCU – ÎNSEMNĂRILE UNUI CRITIC MUZICAL, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1982; Dragea, Emiliu. CRONICA MUZICALĂ CLUJEANĂ, în: MUZICA, Bucureşti, 33, nr. 9 (372), 1983; Sava, Iosif şi Rusu, Petru. ISTORIA MUZICII UNIVERSALE ÎN DATE, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1983; Bonea, Ştefan. OPERA ROMÂNĂ DIN BUCUREŞTI, în: MUZICA, Bucureşti, 34, nr. 1 (376), 1984; Edgar, Elian. DISC. NOILE ÎNREGISTRĂRI ALE COMPOZITORULUI PASCAL BENTOIU, în: TRIB. ROM., Bucureşti, 13, nr. 278, 15.X.1984; Gherman, Liliana. O NOUĂ STAGIUNE DE CONCERTE, în: CRONICA, Iaşi, 19, nr. 42 (977), 19.X.1984; Negulescu, Claudiu. PROFIL. DESCHIDERI SPRE LUMEA MUZICII, în: FLACĂRA, Bucureşti, 34, nr. 4 (1545), 25.I.1985; Popovici, Doru. CAPODOPERE ENESCIENE, în: SĂPTĂMÂNA, Bucureşti, nr. 5 (738), 1.II.1985; Dogaru, Anton. CAPODOPERE ENESCIENE, în: CÂNT. ROM., Bucureşti, 5 (38), nr. 5, 1985; Brumaru, Ada. RECENZII. PASCAL BENTOIU – " CAPODOPERE ENESCIENE ", în: MUZICA, Bucureşti, 35, nr. 6 (393), 1985; Cosma, Viorel. FESTIVALUL NAŢIONAL "CÂNTAREA ROMÂNIEI ". MUZICĂ ROMÂNEASCĂ ÎN INTERPRETĂRI VALOROASE, în: ROM. LIB., Bucureşti, 12.VIII.1985; Susanu, Roxana. PRINCIPII DE CONSTRUCŢIE ÎN "SIMFONIA I-A" DE PASCAL BENTOIU, în: TRIB. MUZICOL., Bucureşti, Vol. 1, Edit. Muzicală, 1985; Creţu, Viorel. "CAPODOPERE ENESCIENE" DE PASCAL BENTOIU, în: ROM. LIT., Bucureşti, 19, nr. 1, 2.I.1986; Brumaru, Ada. PASCAL BENTOIU: CHEFS – D'OEUVRE D'ENESCO, în: MUZICA, Bucureşti, 36, nr. 2 (401), 1986; Creţu, Viorel. MUZICĂ. DINCOLO DE " OEDIP ", în: LUCEAFĂRUL, Bucureşti, 28, nr. 13, (1 246), 29.III.1986; Vieru, A. SIMFONIA A VII-A ŞI CREAŢIA LUI PASCAL BENTOIU, în: RAMURI, Craiova, nr. 2 (272), 15.II.1987; Negulescu, Claudiu. MUZICĂ. DARUL, în: FLACĂRA, Bucureşti, 36, nr. 10 (1 655), 6.III.1987; Cosma, Viorel. FESTIVALUL NAŢIONAL " CÂNTAREA ROMÂNIEI ". EVENIMENTE ARTISTICE REMARCABILE, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 13 243, 5.VI.1987; Murgu, Doru. TIMIŞOARA MUZICALĂ (III). CREDITÂND DURABILE ÎMPLINIRI. PASCAL BENTOIU…, în: ORIZONT, Timişoara, 5.VI.1987; Vartolomei, Luminiţa. MUZICĂ, "AMORUL DOCTOR", în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 20 (2 113), 15.V.1987; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI. SUPLIMENT, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1987; Negulescu, Claudiu. DARUL, în: FLACĂRA, Bucureşti, 36, nr. 10 (1655), 6.III.1987; Vartolomei, Luminiţa. "AMORUL DOCTOR”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, nr. 20 (2113), 15.V.1987; Cosma, Viorel. FESTIVALUL NAŢIONAL "CÂNTAREA ROMÂNIEI”. EVENIMENTE ARTISTICE REMARCABILE, în: ROM. LIBERĂ, Bucureşti, nr. 13243, 5.VI.1987; Popescu, Mihai. REPERTORIUL GENERAL AL CREAŢIEI MUZICALE ROMÂNEŞTI. Supliment, Bucureşti, Edit. Muzicală,1987; Vartolomei, Luminiţa. "... FĂURARI DE ARTĂ CARE ŞIAU PĂRĂSIT PENTRU UN TIMP UNELTELE OBIŞNUITE”, în: CONTEMPORANUL, Bucureşti, 2, nr. 7, 16.II.1990; Florea, Anca. CU PASCAL BENTOIU DESPRE ADEVĂRATA VALOARE A MUZICII ROMÂNEŞTI, în: ROM.LIT.,Bucureşti, 23, nr. 9, 1.III.1990; Stroe- Brumariu, Raluca. CULTURA NU ARE CUM SĂ EVOLUEZE DE UNA SINGURĂ. INTERVIU CU DL. PASCAL BENTOIU, PREŞEDINTELE UNIUNII COMPOZITORILOR, în: ROM. LIB., Bucureşti, 49, nr. 14411, 13.IV.1991; Ursu, Ileana. PASCAL BENTOIU, PORTRET COMPONISTIC, în: MUZICA, nr. 3, 1993; Vieru, Anatol. CUVINTE DESPRE SUNETE, Bucureşti, Edit. Cartea Românească, 1994; Frandeş, Marcel. VIOLONISTICĂ ŞI MELODICĂ ÎN „CONCERTUL PENTRU VIOARĂ ŞI ORCHESTRĂ" DE PASCAL BENTOIU, în: MUZICA, nr. 4, 1994; Incontrera, Carlo. RAPSODIA ROMENA: A COLLOQUIO CON PASCAL BENTOIU, în: „DANUBIO, UNA CIVILTA MUSICALE", vol. IV, Monfalcone, Italia, 1994; Raţiu, Ileana. MAESTRU ŞI DISCIPOL (corespondenţa M. Jora – P. Bentoiu), în: MIHAIL JORA – STUDII ŞI DOCUMENTE, Edit. Muzicală, 1995; Cosma, Octavian Lazăr. UNIVERSUL MUZICII ROMÂNEŞTI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1995; Florea, Anca. MUZICA ÎN ALB ŞI NEGRU. MUSIC IN BLACK AND WHITE, Bucureşti, Edit. Info-Team, 1995; Cosma, Octavian Lazăr. UNIVERSUL MUZICII ROMÂNEŞTI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1995; Zottoviceanu, Elena. ShAKESPEARE ÎN ACTUALITATEA MUZICALĂ, în: ROM. LIB., Bucureşti, 29, nr. 21, 29.V.1996; Gheciu, Radu. ÎNTOARCEREA LUI "HAMLET”, în: ACT. MUZICALĂ, Bucureşti, 7, nr. 151, 15.VI.1996; Vartolomei, Luminiţa. MAJORATUL LUI HAMLET PE STIL VECHI, în: CURIERUL ROMÂNESC, 8, nr. 6, VI.1996; Sava, Iosif. PAGINI DE JURNAL. APLAUZE CENZURATE. CELIBIDACHE ŞI CEAUŞESCU, în: SPECTACOLUL MUZICII, Bucureşti, 2, nr. 81, 18.IX.1996; Williams, David. ENESCU'S FOURTH AND FIFTH SYMPHONIES: AN INTERVIEW WITH PASCAL BENTOIU, în: „CELEBRATING GEORGE ENESCU" – a Symposium Washington, USA, 1997; Sava, Iosif. ATENŢIE LA CALENDAR!, în: SPECTACOLUL MUZICII, Bucureşti, 3, nr. 98, 29.I.1997; Cosma, Viorel. PASCAL BENTOIU OMAGIAT DE FILARMONICĂ, în: RAMPA, nr. 8 (140), 25.VI.1997; Anghel, Irinel. ORIENTĂRI, DIRECŢII, CURENTE ALE MUZICII ROMÂNEŞTI DIN A DOUA JUMĂTATE A SECOLULUI XIX, Bucureşti, Edit. Muzicală, 1997; Nowka, Dieter. GEORGE ENESCU UND DIE ENTWICKLUNG DER RUMÄNISCHER MUSIK. Sinzheim, Pro Universitate, 1998; Răsvan, Constantin. FASCINAŢIA MUZICII. Braşov, Edit. Ecran-Magazin, 1998; Florea, Anca. INTERVIU CU COMPOZITORUL PASCAL BENTOIU. DIN NOU DESPRE "WORLD MUSIC DAYS”, în: ROM.LIB., Bucureşti, nr. 2710, 25.II.1999; Grăjdan, Maria. INTERVIU CU MAESTRUL PASCAL BENTOIU. PREZENTUL CARE ÎNCĂ SMULGE COMORI TRECUTULUI, în: MUZICA, Bucureşti, nr. 5, V.1999. Florea, Anca. REPORTER PRINTRE MUZICIENI, Bucureşti, Edit. Fund. Cult. Române, 1999; Cosma, Octavian Lazăr. SIMFONICELE RADIODIFUZIUNII ROMÂNE. 1928 – 1998, Bucureşti, Edit. Soc. Rom. ENCICLOPEDIA MUZICII ROMÂNEŞTI Radiodifuziune, 1999; Florea, Anca. PRIMUL CD AL MAESTRULUI PASCAL BENTOIU. LIEDURI PE VERSURILE SONETELOR LUI EMINESCU, în: ROM.LIB., Bucureşti, nr. 2981, 13.I.2000; M.K. CAPODOPERE ENESCIENE ŞI INTERPREŢI ARMENI, în: ARARAT, Bucureşti, 11, nr. 4 (193), 16.II.2000; Marghita, Ioana. PASCAL BENTOIU – 50 DE ANI PRINTRE PARTITURILE ENESCIENE, în: EXCELSIOR- CULTURAL – SUPL. ROM. LIB., Bucureşti, nr. 18, V.2000; Popovici, Doru. POEMUL "TE SLĂVESC PE TINE PĂRINTE..." DE PASCAL BENTOIU, în: FOAIA ÎNVIEREA, Timişoara, 1.V.2000; Constantinescu, Grigore. SCRISOARE DE DRAGOSTE, în: MELOS, nr. 4 – 6, IV-VI.2000; Cosma, Viorel. MUZICĂ PE VERSURI DE EMINESCU, în: ABC, Bucureşti, nr. 30, 7.IX.2000; Constantinescu, Grigore. GONG INAUGURAL LA RADIODIFUZIUNE. DESCOPERIRI LIRICE, în: ABC, Bucureşti, nr. 35, 12.X.2000; Cosma, Mihai. PASCAL BENTOIU DOCTOR HONORIS CAUSA ÎN SUA, în: ACT. MUZ., Bucureşti, 11, 256, 1.XI.2000; Cosma, Viorel. EMINESCU ÎN UNIVERSUL MUZICII, Bucureşti, Edit.Libra, 2000; Constantinescu, Grigore. DISCOGRAFIE ROMÂNEASCĂ. CREATORII ROMÂNI PE CD, în: ABC, Bucureşti, nr. 49, 19.I.2001; D.S. LA FUNDAŢIA ACADEMIA CIVICĂ A APĂRUT UN VOLUM DE AURELIAN BENTOIU, în: ROM. LIB., Bucureşti, nr. 3415, 14.VI.2001; Cosma, Mihai. DE VORBĂ CU MAESTRUL PASCAL BENTOIU, în: ACT. MUZ., Bucureşti, nr. 1, VI.2001; Vartolomei, Luminiţa. StOP CADRU ÎN SONOR (I). DIALOGURI, Bucureşti, Edit. Muzicală, 2001; Cosma, Mihai. OPERA ÎN ROMÂNIA PRIVITĂ ÎN CONTEXT EUROPEAN, Bucureşti, Edit. Muzicală, 2001; Vieru, Anatol. ORDINEA ÎN TURNUL BABEL. ÎNSEMNĂRI DESPRE MUZICĂ, Bucureşti, Edit. Hasefer, 2001; Ţăranu, Cornel. PRIVIND ÎNAPOI FĂRĂ MÂNIE, în: RADIO ROMÂNIA, nr. 273, 22.IV.2002; Hasnaş, Irina. "GEORGE ENESCU ÎN CONTEMPORANEITATE”, în: RADIO ROMÂNIA, nr. 306, 9.XII.2002; Vartolomei, Luminiţa. StOP CADRU ÎN SONOR. PORTRETE (II), Bucureşti, Edit. Muzicală, 2002; Sandu – Dediu, Valentina şi Rădulescu, Antigona. MUZICA ROMÂNEASCĂ ÎNTRE 1944 – 2000, Bucureşti, Edit. Muzicală, 2002; Firca, Clemansa Liliana. MODERNITATE ŞI AVANTGARDĂ ÎN MUZICA ANTE ŞI INTERBELICĂ A SECOLULUI XX (1900 – 1940), Bucureşti, Edit. Fundaţiei Culturale Române, 2002; Ruxandra, Arzoiu. OPERA DE CAMERĂ ROMÂNEASCĂ, Bucureşti, Edit. Muzicală, 2002; Diaconescu, Tanţa. FONDUL NAŢIONAL SUBZISTĂ ÎN CELE MAI TEMERARE INOVAŢII MUZICALE. INTERVIU CU COMPOZITORUL PASCAL BENTOIU, în: ARGEŞ, Piteşti, 3 (33), nr. 18 (249), III.2003; Ţăranu, Cornel. GÂNDURI DESPRE PASCAL BENTOIU, în: RADIO ROMÂNIA, nr. 323, 21.IV.2003; Guţă, Bogdan. O NOUĂ DIMENSIUNE ENESCIANĂ, în: RADIO ROMÂNIA, nr. 344, 22.IX.2003; Cosma, Viorel. 40 DE ANI ÎN FOTOLIUL DE ORCHESTRĂ. Vol. II (1977 – 1986), Bucureşti, Edit. Pegasus Press, 2003; Pinghireac, Georgeta. SIMBOLURI ESTETICE ALE VOCII DE SOPRANĂ, Bucureşti, Edit. Univ. Naţ. de Muzică, 2003; Donose, Vasile. IMAGINARUL REAL. Ed. II-a, Bucureşti, Edit. Muzicală, 2004.



     Viorel COSMA, Encilopedia muzicii româneşti, 1999

UCMR